Digitaalinen viestintä ja markkinointi ovat tärkeä osa yrityksen toiminnan kehittämistä. Asiakkaiden kulutuskäyttäytymisen siirtyessä entistä enemmän verkkoon on tärkeää kohdentaa viestintä ja markkinointi sinne, mistä asiakkaat tavoittaa parhaiten. Digitaalisessa markkinoinnissa tapahtuu paljon teknisiä muutoksia, jotka yritysten tulee ottaa huomioon toiminnassaan.
Tietoturva ja tietosuoja ovat olleet viime vuodet suuren keskustelun aiheena ja GDPR:n myötä ihmisten tietosuojaa on lähdetty vahvistamaan systemaattisesti. Tästä johdannaisena Applen Safari, Firefox ja Googlen Chrome -selaimissa on rajoitettu tai tullaan rajoittamaan kolmannen osapuolen evästekäytäntöjä. Esimerkiksi Safari torjuu jo automaattisesti kolmannen osapuolen evästeet. Googlella muutos on edelleen työn alla, mutta Googlekin on ilmoittanut luopuvansa kolmansien osapuolien evästeistä viimeistään 2024.
Evästeet jaetaan kahteen kategoriaan: ensimmäisen osapuolen evästeet tallentavat tietoa verkkosivun ja käyttäjän välillä. Tallennettavat tiedot parantavat käyttökokemusta ja sisältävät esimerkiksi kirjautumistiedot, kielivalinnan ja ostoskorin sisällön. Kolmannen osapuolen evästeet tallentavat tietoa eri sivustoilla käynneistä ja mainosten näkemisestä. Evästeissä kyseenalaista on se, että käyttäjää seurataan eri verkkosivuilla ja tietoja yhdisteltäessä saatetaan saada liikakin tietoa yksittäisestä käyttäjästä. Tämän vuoksi kolmannen osapuolen evästeitä ollaan rajoittamassa ja osin luopumassa kokonaan.
Mihin muutokset sitten vaikuttavat yksittäisen yrityksen näkökulmasta? Jatkossa kohdennettu markkinointi ei ole samalla tavalla mahdollista kuin aiemmin. Uusia mahdollisuuksia on kuitenkin tulossa, jotka yritysten tulisi huomioida:
Analytics 4 käyttöön
Universal Analytics poistuu käytöstä ja tilalle tulee seuraavan sukupolven mittausratkaisu Google Analytics 4. Vanha Analytics jää historiaan 1.7.2023, mutta yritysten kannattaa jo nyt ottaa uusi Analytics 4 käyttöön, sillä mittaustavat eroavat toisistaan.
Universal Analyticsin eläköityessä vanhaa dataa pääsee katsomaan vielä vähintään kuuden kuukauden ajan. Aiemmin tarkasteltujen istuntojen ja sivukatseluiden sijaan uusi Analytics keskittyy muun muassa tapahtumiin.
FloC evästeiden tilalle
Google on kehittänyt evästeiden seurannan tilalle FloC (Federated Learning of Cohorts), jonka avulla mainokset kohdennetaan jatkossa yksilön sijaan luokkakohtaisesti. Selain luokittelee käyttäjän selaushistorian mukaan tiettyyn luokkaan, jolle näytetään samoja mainoksia. Näin ollen jatkossa käyttäjistä lähtee kolmansille osapuolille ainoastaan tieto, mihin luokkaan käyttäjä kuuluu ja mainokset kohdennetaan sen perusteella. Googlen arvion mukaan uudessa ratkaisussa on paremmin huomioitu yksilön tietosuoja, mutta markkinoinnin näkökulmasta saadaan edelleen tehokkaita tuloksia aikaiseksi.
Marika Säisä
VERKKO-projektin liiketoiminnan sparraaja, digitaalisen liiketoiminnan asiantuntija
Lue lisää:
Evästeistä: https://commission.europa.eu/cookies-policy_fi
Safarin muutoksista: https://tekniikanmaailma.fi/tama-on-uuden-ios-ja-ipados-paivityksen-yksi-isoimmista-uudistuksista-applen-safari-torjuu-kolmannen-osapuolen-evasteet-automaattisesti/
Google Analytics 4:sta: https://support.google.com/analytics/answer/11583528?hl=fi
FloCista: https://www.privacyaffairs.com/google-floc/
Kuva: Pixabay