Helmikuussa julkaistussa blogissamme käsittelimme muutoksessa olevaa digitaalista markkinointia ja erityisesti Google Analytics 4:ää ja muuttuvia evästekäytänteitä, jotka vaikuttavat olennaisesti uudelleenmarkkinointiin. Jatkona samaan teemaan, saanko esitellä uuden markkinointiassistenttisi ChatGPT:n?
OpenAI lanseerasi chatbot ja virtuaaliavustaja ChatGPT:n marraskuussa 2022, jonka jälkeen prototyyppi on herättänyt paljon keskustelua. Opettajakunnassa keskustelua on eritoten herättänyt plagiointi ja opiskelijoiden esseen kirjoituksen kuittaus ChatGPT:n tuotoksena. Myös yksityisyyshuolet ovat nousseet keskusteluihin aivan viime viikkoina, kun Italian tietosuojaviranomaiset ovat päättäneet kieltää ChatGPT:n yksityisyyshuolien vuoksi.
Toisaalta ihastusta on herättänyt mahdollisuudet käydä vuorovaikutteista keskustelua chatbotin kanssa. Ihmiset ympäri maailman ovat testailleet virtuaaliavustajan laajoja mahdollisuuksia monissa eri käyttötarkoituksissa, kuten markkinoinnin sisällöntuotannossa.
Miltä kuulostaisi väsymätön markkinointiassistentti, joka suunnittelee yhteistyössä kanssasi some-postaukset, verkkokauppaan tuotteiden kuvaukset ja verkkosivuille sisällöt? Tämä on mahdollista ChatGPT:n kanssa, kunhan vain osaa esittää oikeat kysymykset chatbotille.
Miten virtuaaliassistentti auttaa sisällöntuotannossa
Blogia varten päätin kysyä chatbotilta, miten ChatGPT voi auttaa yrityksen sosiaalisen median sisällöntuotannossa? Vastaus oli seuraavanlainen:
”ChatGPT:ää voidaan hyödyntää monin tavoin yrityksen sosiaalisen median sisällöntuotannossa. Tässä on joitakin esimerkkejä:
1. Sisältöideoinnin apuna: ChatGPT voi auttaa yritystä keksimään uusia ja kiinnostavia aiheita sosiaalisen median sisällölle. Voit kysyä ChatGPT:ltä esimerkiksi kysymyksiä kohdeyleisöstäsi, ajankohtaisista aiheista tai alan trendeistä, ja saat varmasti hyviä ideoita sisällöntuotantoon.
2. Sisällön tuottamisessa: ChatGPT voi myös auttaa yritystä tuottamaan laadukasta sisältöä sosiaaliseen mediaan. Voit kysyä ChatGPT:ltä esimerkiksi neuvoja sisällön muotoilusta tai oikeinkirjoituksesta, ja saat nopeasti apua.
3. Asiakaspalvelussa: ChatGPT voi auttaa yritystä vastaamaan asiakkaiden kysymyksiin ja tarpeisiin sosiaalisessa mediassa. ChatGPT:llä on laaja tietämys eri aiheista, joten voit käyttää sitä apuna esimerkiksi tuotetukeen tai ohjeiden jakamiseen.
4. Kampanjoiden suunnittelussa: ChatGPT voi auttaa yritystä suunnittelemaan sosiaalisen median kampanjoita. Voit esimerkiksi kysyä ChatGPT:ltä neuvoja kampanjan kohderyhmän valinnasta tai kampanjan viestinnän suunnittelusta.
Yhteenvetona, ChatGPT voi auttaa yritystä monin tavoin sosiaalisen median sisällöntuotannossa, oli kyseessä sitten sisältöideoinnista, sisällön tuottamisesta, asiakaspalvelusta tai kampanjoiden suunnittelusta.”
Sisällöntuotannon testaus
Päätin testata sisällöntuotantoa tulevaa käsikirjaamme varten. Olemme valmistelemassa opasta palvelumuotoilun hyödyntämisestä yrityksen liiketoiminnan kehittämisessä. Päätin kysyä ChatGPT:ltä: Kirjoitatko kiinnostavan lyhyen mainoksen palvelumuotoilun käsikirjasta Facebookiin?
Virtuaalinen markkinointiassistenttini vastasi seuraavasti:
”Tietysti! Tässä lyhyt mainos palvelumuotoilun käsikirjasta Facebookiin:
Haluatko kehittää palveluitasi entistä paremmiksi? Tarvitsetko apua palvelumuotoilussa? Meillä on ratkaisu sinulle! Palvelumuotoilun käsikirja on täynnä hyödyllisiä vinkkejä ja käytännön esimerkkejä, joiden avulla voit suunnitella, toteuttaa ja arvioida palveluitasi asiakaslähtöisesti. Osta nyt ja aloita palveluidesi kehittäminen huomenna!”
En ollut vastaukseen ihan tyytyväinen, ja sivumennen sanoen, myös tuleva opas on täysin ilmainen. Päätin siis tarkentaa pyyntöäni ”Kirjoitatko tarkemman mainoksen Facebookiin palvelumuotoilun hyödyntämisestä liiketoiminnan kehittämisessä?”
” Totta kai! Tässä on tarkempi mainos palvelumuotoilun hyödyntämisestä liiketoiminnan kehittämisessä Facebookiin:
Haluatko kehittää liiketoimintaasi ja tarjota asiakkaillesi entistä parempia palveluita? Palvelumuotoilu on ratkaisu ongelmiisi! Palvelumuotoilun avulla voit suunnitella, toteuttaa ja arvioida palveluitasi asiakaslähtöisesti, mikä johtaa parempaan asiakastyytyväisyyteen, liiketoiminnan kasvuun ja kilpailuedun luomiseen.
Olemme kehittäneet palvelumuotoilun käsikirjan, joka opastaa sinut läpi palvelumuotoiluprosessin ja antaa sinulle käytännön työkalut ja vinkit. Käsikirja sisältää runsaasti esimerkkejä ja tapaustutkimuksia, joita voit soveltaa omassa liiketoiminnassasi.
Tilaa nyt palvelumuotoilun käsikirja ja aloita liiketoiminnan kehittäminen huomenna! Saat käyttöösi ratkaisut, joilla voit kehittää palveluitasi entistä paremmiksi ja luoda parempia asiakaskokemuksia.”
Ei huono. Varmasti mainostekstiä voi vielä hioa paremmaksi ja entistä paremmin asiakkaiden tarpeita vastaavaksi, mutta kyllä tuon tekstin pohjalta on helppoa viimeistellä teksti valmiiksi.
Virtuaaliavustajakin voi olla kiireinen
Täysin saumatonta ei yhteistyö virtuaaliavustajankaan kanssa ole. Vaikka avustaja osaa auttaa monissa käänteissä, avustajan aika täytyy ikävä kyllä jakaa muiden kanssa. Testaillessa kävi ilmi, että toisinaan ChatGPT on ylityöllistetty, jolloin vastauksia kysymyksiin ei herunut useampaan tuntiin.
Kuva 1 ChatGPT ylityöllistettynä
Lisäksi on syytä muistaa, että yritys on aina vastuussa jakamastaan sisällöstä. Näin ollen on syytä ajatuksella tarkistaa virtuaaliavustajan tuottama sisältö ennen julkaisua. Tämän lisäksi sisältö saattaa tarvita viimeistelyä, jotta viestintätyyli säilyy kauttaaltaan viestinnässä yrityksen brändin mukaisena.
Yhteenvetona silti todettakoon, että ChatGPT voi parhaimmillaan toimia yrityksen mainiona markkinointiassistenttina tuottaen osin sisältöä yrityksen viestintään ja markkinointiin. Lähde siis rohkeasti kokeilemaan, mitä markkinointiassistentti voisi tarjota yrityksellenne.
Marika Säisä
VERKKO-projektin liiketoiminnan sparraaja, digitaalisen liiketoiminnan asiantuntija
Lähteitä:
Digital Trends – ChatGPT: how to use the viral AI chatbot that everyone’s talking about